Προτάσεις μείωσης αριθμού εισακτέων

Πρόταση για μείωση του αριθμού εισακτέων ή κατάργηση των μετεγγραφών, που κάθε χρόνο ευθύνονται για τους υπεράριθμους φοιτητές, κατέθεσαν οι πρυτάνεις των κεντρικών Α.Ε.Ι. και Α.Τ.Ε.Ι. στον Υπουργό Παιδείας. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία των προηγουμένων ετών, οι ‘δημοφιλείς’ σχολές , παρουσιάζουν αύξηση νεοεισακτέων, που σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνει έως και 245%.Το Τμήμα Ηλεκτρολόγων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, είχε την περυσινή ακαδημαϊκή περίοδο 330 πρωτοετείς φοιτητές από το σύστημα των εισαγωγικών εξετάσεων και από τις μετεγγραφές άλλους 88. Την αντίστοιχη περίοδο, η Σχολή Αρχιτεκτόνων του Ε.Μ.Π. αύξησε τον αριθμό εισακτέων της κατά 80% λόγω μετεγγραφών, η Σχολή Πολιτικών Μηχανικών κατά 210% και η Σχολή Μηχανολόγων κατά 245%.
Κ.Μουτζούρης
Πρύτανης ΕΜΠ

 

«Εμείς στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, έχουμε μεγάλο πρόβλημα αύξησης του αριθμού των εκπαιδευομένων λόγω των μετεγγραφών, ιδίως στη Νομική και την Ιατρική Σχολή» αναφέρει ο πρύτανης του Ε.Κ.Π.Α. κ. Χρ. Κίττας. «Ωστόσο, όταν μιλάμε για κατάργηση των μετεγγραφών πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί, διότι ο νόμος έχει ήδη αλλάξει και οι μεγαλύτεροι αριθμοί μετεγγραφομένων προέρχονται από τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες, οι οποίες έχουν πραγματικά ανάγκη μετεγγραφής. Αυτό που θα μπορούσε πιο απλά να γίνει, είναι να μη μας δίνει το υπουργείο όσους εισακτέους θέλει εκείνο, αλλά να δέχεται τις προτάσεις που κάνουμε κάθε χρόνο, ανάλογα με το πόσους μπορούμε να εκπαιδεύσουμε, διαφορετικά να αυξάνει και τα κονδύλια».

Χρ.Κίττας
Πρύτανης ΕΚΠΑ

 

Στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, εξηγεί ο πρύτανης κ. Σ. Καρβούνης, τα περιζήτητα Τμήματα επίσης αντιμετωπίζουν οξύτατα προβλήματα τόσο σε λειτουργικό, όσο και σε οικονομικό επίπεδο: «Εμείς φέτος, στο Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πειραιά είχαμε την οικονομική δυνατότητα να εκπαιδεύσουμε επαρκώς 200 φοιτητές, αλλά το υπουργείο μας έδωσε τελικά 320, ενώ ακόμα 100 ήρθαν με μετεγγραφή. Αντιλαμβάνεστε ότι εκπαιδεύουμε 420 φοιτητές με κονδύλια που επαρκούν για 200».
Σ.Καρβούνης
Πρύτανης Παν/μίου Πειραιά

Στόχοι και προτεραιότητες για τα ΑΕΙ

Ο Ευριπίδης Στυλιανίδης μας δίνει τους στόχους και τις προτεραιότητες για το Υπουργείο του.

Ο Ευριπίδης Στυλιανίδης μας έδωσε το στίγμα του νέου Υπουργείου Παιδείας, αναφορικά με τα φλέγοντα ζητήματα που αφορούν στα Α.Ε.Ι., δηλώνοντας:
Στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση πρώτης προτεραιότητας, στόχος μας είναι η ποιοτική αναβάθμιση των δημοσίων πανεπιστημίων και των τεχνολογικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.

Ταυτόχρονα, όμως, επιδιώκουμε την απελευθέρωση του συστήματος. Η αναθεώρηση του άρθρου 16 με στόχο την συνύπαρξη με το Μη Κρατικό Μη Κερδοσκοπικό Α.Ε.Ι. είναι ένα κεντρικό πολιτικό διακύβευμα, που θα κριθεί από αυτή την αναθεωρητική βουλή, προσδιορίζοντας καθοριστικά το μέλλον της Ανώτατης Εκπαίδευσης και, κατά προέκταση, της χώρας. Είναι ένα δίλημμα στο οποίο θα κληθούν να απαντήσουν με υπευθυνότητα, όλες οι πολιτικές δυνάμεις, αποδεικνύοντας στον ελληνικό λαό κατά πόσο οι επιλογές τους προσδιορίζονται από ιδεοληψίες και προκαταλήψεις του χθες ή από ανοιχτό μυαλό, ρεαλιστική και εξωστρεφή αντίληψη και σύγχρονη νοοτροπία.

Εύχομαι και ελπίζω η Βουλή αυτή να δώσει την ευκαιρία απελευθέρωσης των δημιουργικών δυνάμεων του τόπου, αξιοποίησης των λαμπρών μυαλών του οικουμενικού ελληνισμού και υιοθέτησης των σύγχρονων αντιλήψεων για την εκπαίδευση.

Το καλό Δημόσιο Πανεπιστήμιο είναι για μας το βασικό όχημα για το μέλλον. Έχει την δική του αυταξία. Δεν είναι ουραγός κανενός, είναι χώρος πρωτογενούς έρευνας και εκπαίδευσης, οφείλει όμως παράλληλα, μέσω της παρεχόμενης γνώσης, να εξασφαλίζει και το επαγγελματικό μέλλον των αποφοίτων του.

Με αυτό το στόχο κατά την προηγούμενη κυβερνητική περίοδο έγιναν σημαντικά βήματα. Τα βήματα αυτά είμαστε αποφασισμένοι να τα συνεχίσουμε, συμπληρώνοντας κενά και παραλείψεις, διορθώνοντας ενδεχόμενα λάθη, επιλύοντας προβλήματα που ανακύπτουν κατά την εφαρμογή και καταθέτοντας ή συζητώντας νέες ιδέες, που προκύπτουν από τις σύγχρονες εξελίξειςστο ευρωπαικό και διεθνές περιβάλλον.

Συνεχίζοντας τις μεταρρυθμίσεις που ξεκίνησαν και λαμβάνοντας υπόψη τη «στρατηγική της Λισαβόνας», προχωρούμε στην εφαρμογή του συστήματος διασφάλισης ποιότητας και αξιολόγησης, που καθιερώθηκε με στόχο την ισότιμη συμμετοχή των ελληνικών Α.Ε.Ι. στον ευρωπαϊκό χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης, στον οποίο συμμετέχουν περίπου 50 κράτη.

Ενισχύουμε την εξωστρέφεια των ελληνικών Α.Ε.Ι. με διεθνή μεταπτυχιακά προγράμματα και εδραιώνουμε το νέο ρόλο του Διεθνούς Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Προχωρούμε στη δημιουργία νέων τμημάτων, εναρμονισμένων με τις σύγχρονες εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας, των ευκαιριών της αγοράς εργασίας και των αναγκών της οικονομίας και της κοινωνίας.

Η κωδικοποίηση της νομοθεσίας για τα Α.Ε.Ι. θα βελτιώσει την αποτελεσματικότητα της λειτουργίας τους. Μια νέα δυναμική στο διάλογο για την Ανώτατη Εκπαίδευση στο πλαίσιο του Ε.Σ.Υ.Π., θα δημιουργήσει τις συνθήκες συνεννόησης και συναίνεσης για να προχωρήσουμε αποτελεσματικά όλοι μαζί στα επόμενα βήματα, διασφαλίζοντας τις καλύτερες προϋποθέσεις για το μέλλον της νέας γενιάς και τις ισχυρότερες προοπτικές για την ανάδειξη του ρόλου της Ελλάδας στο διεθνή χώρο.

Είναι στις άμεσες προτεραιότητες μας:

  • η έκδοση Κανονιστικών Πράξεων για την εφαρμογή του νόμου που αφορά στα Α.Ε.Ι. και η εφαρμογή του ευρωπαϊκού συστήματος μεταφοράς και συσσώρευσης πιστωτικών μονάδων και του παραρτήματος διπλώματος,

  • η ολοκλήρωση της διαδικασίας ψήφισης στη Βουλή του Σ/Ν των υπουργείων Ανάπτυξης και Παιδείας για την έρευνα και την τεχνολογία,

  • η ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης του Σ/Ν για τις μεταπτυχιακές σπουδές στο Ε.Σ.Υ.Π., ώστε να προωθηθεί για συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή,

  • η εισαγωγή του θεσμού των φοιτητικών δανείων και η ενίσχυση της φοιτητικής μέριμνας,

  • η κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι. με σχετικά Π.Δ. για όσες ειδικότητες εκκρεμούν,

  • η νομοθετική κατοχύρωση της δυνατότητας για αυτόνομα μεταπτυχιακά προγράμματα, ύστερα από αξιολόγηση των τμημάτων.

ΥΠΕΠΘ: Άμεσα βήματα της νέας ηγεσίας

Μας ρωτάτε, σας απαντάμε…

Πολλοί από τους αναγνώστες μας, ρωτούν ποια θα είναι τα επόμενα βήματα του νέου Υπουργού Παιδείας.Συγκεντρώσαμε τις κυριότερες αλλαγές που σκοπεύει να προωθήσει ο κ. Στυλιανίδης με το νέο νομοσχέδιο που στέλνει στη Βουλή.

Ανεργία Πτυχιούχων : πραγματικότητα ή μύθος;

Δεκάδες απόφοιτοι, αλλά και μεγάλες εταιρείες κυρίως από τον επιστημονικό χώρο που προέρχομαι – γεωλογία με ειδίκευση γεωπληροφορικής – εκφράζουν μεγάλο προβληματισμό για το χάσμα μεταξύ ικανοτήτων αποφοίτων και αναγκών εργασίας.

Από τη μία πλευρά βρίσκεται το εκπαιδευτικό σύστημα. Ορισμένα από τα γνωστικά αντικείμενα βασίζονται σε παλαιές σημειώσεις και εκφράζουν ξεπερασμένες γνώσεις. Πολλά από τα προγράμματα σπουδών, ακόμα και σε μεταπτυχιακούς κύκλους, απέχουν πολύ από τις ανάγκες της σημερινής κοινωνίας, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις θετικών σχολών.

Από την άλλη πλευρά του προβλήματος βρίσκονται οι φοιτητές που ακόμα και εκείνοι που ανήκουν στη μειοψηφία έχοντας ολοκληρώσει ευσυνείδητα τις σπουδές τους, δεν έχουν ποτέ διερωτηθεί σε τι θα διαφέρουν από τους χιλιάδες συναδέλφους τους.

Η Σορβόννη στην αρένα της Ελληνικής παιδείας

Έκπληξη, ανησυχία και απορία...

O πρόεδρος του παγκοσμίως γνωστού Πανεπιστημίου Ρaris-Sorbonne (Ρaris ΙV), κ. Jean-Robert Ρitte, ανακοίνωσε ότι το γαλλικό ίδρυμα βρίσκεται στη διαδικασία αναζήτησης συνεργασιών με επιχειρηματίες στην Ελλάδα για την υλοποίηση μεταπτυχιακών προγραμμάτων. Τα νέα τμήματα θα είναι έτοιμα να δεχθούν Έλληνες φοιτητές από το ακαδημαϊκό έτος 2008- 2009.

Το διάσημο γαλλικό πανεπιστήμιο ενεργεί αυτήν την περίοδο διερευνητικές επαφές στην Ελλάδα για να προσφέρει - έναντι διδάκτρων - μεταπτυχιακές σπουδές στη Νομική, το Μάρκετινγκ, τη Διαφήμιση, την Επικοινωνία και Δημοσιογραφία, την Πληροφορική και τις Διεθνείς Σχέσεις. Όπως αναφέρθηκε, οι καθηγητές θα είναι πιθανότατα αποκλειστικά Γάλλοι, το Γαλλικό Ινστιτούτο θα συντονίσει την προσπάθεια και ο έλεγχος των όποιων συνεργασιών επιλεγούν θα είναι πολύ αυστηρός.

Το SCI καθοριζει την αξια μας

Μεγάλες διαστάσεις λαμβάνει το θέμα του αριθμού των βιβλιογραφικών αναφορών, το οποίο σε πολλές από τις εκλογές μελών ΔΕΠ ανάγεται στο βασικότερο κριτήριο εκτίμησης της επιστημονικής αξίας του υποψηφίου. Ο αριθμός των αναφορών σε μία δημοσίευση, αναμφισβήτητα αποτελεί κριτήριο καταξίωσης της δημοσίευσης. Πρέπει όμως να συνεκτιμηθεί πλήθος παραμέτρων, όπως είναι ο τρόπος καταγραφής και αναζήτησης των αναφορών, το επιστημονικό πεδίο και το είδος της δημοσίευσης.

Το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος

Το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος θα στηρίξει την όλη του προσπάθεια στην υψηλού επιπέδου έρευνα και διδασκαλία. Γι’ αυτό, μεταξύ άλλων μέτρων, έχει δρομολογήσει προσλήψεις νέων πανεπιστημιακών που έχουν ήδη δημοσιεύσεις, σε διεθνή ακαδημαϊκά περιοδικά κύρους. Θα ήταν ευχής έργον να προέρχονται και από την ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας.

Παράλληλα, θα ισχυροποιήσει τη θέση του με επισκέπτες καθηγητές διεθνούς παρουσίας με τους οποίους θα επιδιώξει και συνεργασία στην έρευνα,λέει ο πρόεδρος της διοικούσας επιτροπής του Διεθνούς Παν/μίου, Κώστας Γραμμένος.

Στην έρευνα σκοπιμότητας για την ίδρυση του Διεθνούς Παν/μίου (διενεργήθηκε από το ΑΠΘ) επισημαίνεται η μεγάλη καθυστέρηση της Ελλάδας να εισέλθει στον παγκόσμιο ανταγωνισμό παροχής πανεπιστημιακής εκπαίδευσης: «Είναι αξιοσημείωτο ότι ενώ το ελληνικό κεφάλαιο, δημόσιο και ιδιωτικό, επένδυσε σημαντικά στη ΝΑ Ευρώπη μετά το 1989 κι ενώ η χώρα μας έχει δεχθεί εκατοντάδες χιλιάδες μετανάστες, η ελληνική ανώτατη εκπαίδευση παρέμεινε εσωστρεφής και λίγο πολύ αδιάφορη στη νέα εποχή.

Η ΝΑ Ευρώπη εισήλθε στον χώρο της αγγλόφωνης μη κρατικής ανώτατης εκπαίδευσης σχετικά πρόσφατα. Στις αρχές της δεκαετίας του 1970, η τουρκική κυβέρνηση κρατικοποίησε το αγγλόφωνο Roberts College της Κωνσταντινούπολης και το μετονόμασε σε Παν/μιο του Βοσπόρου (Bogazici University).

Μια δεκαετία αργότερα, η στρατιωτική κυβέρνηση άλλαξε το νομικό πλαίσιο και επέτρεψε την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, ορίζοντας αυστηρά πλαίσια λειτουργίας. Αποτέλεσμα ήταν η ίδρυση του Παν/μίου Bilkent στην Άγκυρα (1984), που είναι το πιο πετυχημένο σήμερα πανεπιστήμιο της Τουρκίας με 10.000 φοιτητές. Από τις πρώην κομμουνιστικές χώρες, πρωτοπόρος υπήρξε η Ουγγαρία, στην οποία εγκαταστάθηκε το Central European University (CEU) που χρηματοδότησε ο Soros, ενώ σήμερα έχει εννέα πανεπιστήμια. Η Βουλγαρία ακολούθησε με τέσσερα πανεπιστήμια, η Ρουμανία με επτά, η Τουρκία με οκτώ και, τέλος, η FYROM με ένα πανεπιστήμιο.

Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS